lördag 21 februari 2015

Nya produkter

Nu börjar lite funderingar komma kring kommande utställningssäsong....vem/vilka skall man matcha, vem/vilka är i tillräckligt kondition, hull, päls mm.
Det är bara att börja kolla läget och idag var det först Balys tur som känns bra musklad, bra hull, bra kondition, ringträning behövs, pälsen började tofsa sig i veckan, men inget på golvet ännu....jag chansade på att det skulle vara perfekt för bad för att bli av med den gamla underullen, vilket det var :)


Älskar när jag fönat en stund och det ser ut så här......all gammal päls släpper

Nästan torrt och några lätta tag med kammen från botten
 
Ni som känner till Kleinspitz vet ju att den här pälshögen är större än en Klein och då kan man ju undra hur Baly ser ut nu

Efter 2½ timmars fönande och kammande....hur snygg som helst trots all päls som försvann

Två myskillar diskuterar
 
Så efter bad och fön så tycker jag gott att Baly är i skick för att som nybliven 2-åring ge sig ut på jakt efter hans sista cert för att bli Svensk utställningschampion
 
Så va det Nisses tur....han är i bra hull, bra kondition, efter bad, fön och kamning i 2 timmar konstaterades även att han är i bra päls, vad jag där emot inte är riktigt nöjd med ännu är att jag vill ha han lite bättre musklad för att förhoppningsvis få lite bättre frambensrörelser.
Med andra ord, så kommer jag vänta med att ställa Nisse trots att han är hur snygg som helst.
Dessvärre blev det bara suddiga kort på Nisse idag, men skall försöka lägga ut något imorgon :)
 
Vad det gäller eurasierna, så är Humlan i bra hull (om jag får önska, så kan hon gå upp något till), bra musklad, i bra kondition och vad jag kan se så är hon i bra päls, men hon skall badas, fönas och kammas för att checka ordentligt (men det få jag ta en annan dag). Är pälsen bra så kommer även Humlan att ställas.
 
Lexit vill jag inte ställa riktigt ännu då hon är lite blyg och om hon kommer att ställas framöver, så vill jag att hon skall tycka att det är roligt. I övrigt är hon i bra hull, har bra kondition, bra musklad och ser ut att ha bra päls :)
 
Jag tvättade Baly och Nisse med ett nytt schampo och balsam idag vilket jag var jättenöjd med, fastän Nisse inte fällde, så fick jag en hel del gammal päls i kammen, killarnas pälsar blev härligt blanka och fina.
 
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar