torsdag 9 januari 2014

Baly, första gången med klicker

Jag har lova några att visa ur jag startar och jobbar med Klicker.
Här är Baly som aldrig tidigare tränats med detta och vi skall nu "klicka in" honom, alltså han skall förstå grejen med att klick betyder godis.
Här vill jag endast att han skall söka ögonkontakt och ha "öronen på topp".......se till att klicka precis när hunden ser dig i ögonen.
Ha ett koppel så att hunden håller sig i närheten och vänta ut ögonkontakten utan att locka och pocka.
Träna detta vid ca 3 tillfällen/dag och bara någon minut/gång.
Kör detta i ca tre dagar innan ni börjar med nästa kommando och för Balys del blir det "stå"
Lycka till så kör vi vidare och några dagar! :)


Får be om ursäkt för den dåliga kvalitén(filmad med iphone på kvällen inne)

5 kommentarer:

  1. Ja, jag tror att jag skall börja med "stå" på en gång....han har helt klart fattat grejen med klicker.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Tack för videon :-) Så duktig han är! Provade detta med Nahla idag, gick jättebra :-) Hur länge ska de hålla kvar ögonkontakten nu i början? Jag klickade direkt när vi hon sökte ögonkontakt. Ska jag dra ut på det så att hon håller kvar ögonkontakten en stund?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Helt rätt att klicka direkt vid ögonkontakt.

    Ja, det kan du göra, men inte för länge.

    Sedan kan du även vända ett halvt varv så att hon får "leta upp" ögonkontakten igen

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina råd o tips :-)

      Kram <3

      Radera